Na podstawie książki: Anieli Cholewińskiej-Szkolik „Misia i jej mali pacjenci. Niespodziewani goście”, Wydawnictwo Zielona Sowa 2017

Konspekt przeznaczony jest dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Czas 70 minut.

Cele ogólne:

  • poszerzanie kompetencji językowych
  • promowanie postawy ekologicznej i uczenie szacunku do zwierząt
  • uwrażliwienie na piękno przyrody, w której my i zwierzęta tworzymy spójną całość

Cele operacyjne:

Uczeń potrafi:

  • określić i wyjaśnić co może wpływać na zachowanie zwierząt
  • konstruować wnioski
  • rozpoznawać „odgłosy przyrody”
  • rozumieć „mowę ciała” kota i psa; rozpoznawać kocie i psie nastroje
  • tworzyć plakat, w której prawidłowo opisuje zachowanie psów i kotów

Wykorzystywane techniki:

pogadanka, rozmowa, dyskusja. Podczas zajęć zapraszamy dzieci do pracy indywidulanej i grupowej.

Materiały:

  • opowiadanie „Nowy kolega Popika” Anieli Cholewińskiej-Szkolik z książki „Misia i jej mali pacjenci. Niespodziewani goście”
  • „Odgłosy przyrody: zagadki obrazkowo-dźwiękowe”, red. Magdalena Sibila, Wydawnictwo Harmonia 2012.
  • plansze edukacyjne prezentujące różne zachowanie psów i kotów wraz z opisem (źródła do wyboru: Vademecum młodego ekologa. Karolyn Kendrick, Wydawnictwo Bis 2001; plansze Wydawnictwa Juka; Internet)
  • kartoniki z rysunkami kotów i psów, np. „kot-łowca”, „kot, który łasi się do nogi”, „kot z podkulonymi uszami i opuszczonym ogonem”, „kot, który liże”, „pies, który się bawi”, „pies na przewróconym grzbiecie”, „pies z podniesioną łapą”, „pies z postawionymi uszami lub położnymi po sobie” itp.
  • pisaki, białe kartki, tablica, magnetofon

Przebieg zajęć: 

Wprowadzenie, przedstawienie tematu: Kim jest dziewczynka o imieniu Misia? Krótka informacja o Lipowej Klinice dziewczynki oraz jej największej tajemnicy  – rozumie mowę zwierząt. A czy wy chcielibyście umieć to co Misia, czyli rozumieć mowę zwierząt? O czym rozmawialibyście ze zwierzętami? Po dzisiejszych zajęciach na pewno poznacie część tej tajemnicy i nauczycie się rozumieć poprzez zachowania zwierząt – ich mowę.

Część właściwa

Czytanie opowiadania „Nowy kolega Popika”. Rozmowa na temat zachowania szczeniaka Łaciatka (wesoła zabawa; ucieczka, schowanie się z powodu bólu w uchu)  oraz Popika (jak zachowuje się piesek, który uwielbia się bawić; jak zachował się, gdy Ewcia z wyrzutem popatrzyła na niego „zaskamlał i smętnie zawiesił łebek”; przytoczenie odpowiednich fragmentów tekstu). Zwrócenie uwagi na zachowanie Ewy (obraziła się, bo myślała, że Popik skrzywił jej szczeniaka).

Rozmawiamy o uczuciach. W jakich sytuacjach odczuwamy radość, wstyd, złość, żal, smutek, nudę, strach, tęsknotę?

Zaproponowanie uczniom zabawy: dzieci losują karteczki z napisanym uczuciem i próbują je narysować. Powstaje plakat z minami. Wniosek: czasem łatwo odgadnąć co czujemy, bo zdradza to nasza mina, nasze zachowanie.  

Rozmowa: Czy zwierzęta też mogą odczuwać różne emocje? Prezentujemy plakaty psów z opisem ich zachowania, np. zrelaksowany, uległy, wystraszony, gotowy do zabawy pies. Zwrócenie uwagi, że każde zachowanie psa różni się od siebie. My swoje uczucia pokazuje np. za pomocą mimiki. Zwierzęta również za pomocą ruchów ciała oraz dźwięków „mówią” do nas o swoich uczuciach.

Zabawa: zagadki dźwiękowe (dzieci odgadują za pomocą zagadek dźwiękowych co dany pies czuje i co chce nam przekazać, np. poprzez wesołe szczekanie, warczenie, piski itp.). Prezentacja plansz z opisem zachowania psów wraz z ich omówieniem.

Zabawa: zagadki dźwiękowe (dzieci odgadują  za pomocą zagadek dźwiękowych kocie nastroje np. mruczenie, miauczenie itp.). Pokazanie tablic z opisem zachowania u kotów.

Zajęcia w grupach: rozdajemy kartoniki z rysunkami kotów/psów prezentujące różne zachowania tych zwierząt np. obrazki „kot-łowca”, „kot, który łasi się do nogi”, „kot z podkulonymi uszami i opuszczonym ogonem”, „kot, który liże”,  „pies, który się bawi”, „pies na przewróconym grzbiecie”, „pies z podniesiona lapą”, „pies z postawionymi uszami lub położnymi po sobie”.  Dzieci w grupach wykonują kolorowy plakat. Omówienie wspólnych prac i wykonanie z nich galerii pt.: „Co mówi do mnie mój przyjaciel”.

Zakończenie:

Misia potrafi rozmawiać ze zwierzętami. Wy również nauczyliście się dzisiaj bardzo wiele. Potraficie odgadnąć emocje psów i kotów. Wiecie, co chcą nam powiedzieć. Pamiętajcie, że możemy zrozumieć swoich pupilów, gdy patrzymy na nie. Najważniejsze jednak to kochać i szanować zwierzęta. Wraz z nimi tworzymy wspólne środowisko. Każdy z nas ma w przyrodzie swoje miejsce, swój adres, swoją przestrzeń. Psy, koty i inne zwierzęta widzą nas i tez czują nasze emocje. Gdy jesteśmy smutni próbują nas pocieszyć. Gdy one są zmęczone, chore również oczekują od nas współczucia i opieki. Szanujmy ich i kochajmy.