Konspekt zajęć edukacyjnych dla dzieci  w wieku 6-7 lat

Czas trwania: 45 minut

Cele ogólne:

  • rozwijanie zdolności poznawczych,
  • rozwijanie kompetencji językowych,
  • rozwijanie umiejętności koncentracji,
  • rozwijanie wyobraźni i twórczego działania,
  • wdrażanie do pracy w grupie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna gatunki zwierząt,
  • potrafi rozróżnić zwierzęta domowe od dziko żyjących,
  • zna podstawowe potrzeby zwierząt,
  • zna sposoby opieki nad zwierzętami domowymi oraz dziko żyjącymi,
  • zna podstawowe sygnały języka zwierząt,
  • potrafi odpowiednio interpretować zachowania zwierząt,
  • potrafi z szacunkiem i empatią odnosić się do zwierząt,
  • potrafi zachować środki bezpieczeństwa w kontakcie ze zwierzętami.

Materiały:

  • książka z serii pt. „Misia i jej mali pacjenci” Anieli Cholewińskiej-Szkolik,
  • tablica interaktywna,
  • karty z wizerunkami zwierząt.

Przebieg zajęć:

Wprowadzenie:

Prowadzący wita się z grupą i zaprasza wszystkie dzieci do wysłuchania fragmentu książki
z serii pt. „Misia i jej mali przyjaciele”.

Część właściwa:

  1. Na tablicy interaktywnej dzieci rozwiązują quiz typu memory. Dzieci mają za zadanie znaleźć pasujące pary zwierząt domowych i dzikich. Każdy uczestnik, który znajdzie pasującą parę jest proszony o krótką charakterystykę danego gatunku: jak nazywa się dane zwierzę, gdzie występuje, czym się żywi.
  2. Prowadzący wraz z dziećmi zastanawiają się wspólnie nad różnymi sytuacjami związanymi z obecnością zwierząt w naszym otoczeniu:
  • Jak dane zwierzę może się czuć i jak może zareagować, gdy np. niespodziewanie dotkniemy zwierzęcia lub zajdziemy je od tyłu?
  • Jak zwierzęta komunikują swoje nastroje, np. pies obnaża zęby, kot mruczy, chomik gryzie pręty w klatce?
  • Jak się zachowuje zwierzę domowe gdy jest chore i jak można mu pomóc?
  • Jak zachowuje się dzikie zwierzę gdy jest ranne i/lub chore i jak można mu pomóc?
  1. Prowadzący dzieli uczestników na cztery grupy. Każda z nich losuje kartoniki
    z wizerunkami zwierząt:
  • kot ze zjeżoną sierścią,
  • bocian ze złamanym skrzydłem,
  • pies z podkulonym ogonem,
  • mysz gryząca pręty klatki.

Każda grupa ma za zadanie wymyślić krótką historię, tłumaczącą co mogło spowodować taki a nie inny stan danego zwierzęcia oraz sposób w jaki moglibyśmy mu pomóc.

  1. Każda grupa przedstawia swoją wymyśloną historię pozostałym uczestnikom.

Zakończenie:

Prowadzący w kilku krótkich zdaniach podsumowuje zajęcia, zwracając szczególną uwagę na to jak ważne jest właściwe zrozumienie komunikatów wysyłanych przez zwierzęta oraz jak ważne jest pamiętanie o własnym bezpieczeństwie.

Opracowała:

Joanna Jaskólska, Miejska Biblioteka Publiczna w Białej Podlaskiej,
Barwna Multimedialna Biblioteka dla Dzieci i Młodzieży

Konspekt nadesłany na konkurs.