Konspekt zajęć edukacyjnych dla dzieci w wieku 6-7 lat
Czas trwania: 45 minut
Cele ogólne:
- rozwijanie zdolności poznawczych,
- rozwijanie kompetencji językowych,
- rozwijanie umiejętności koncentracji,
- rozwijanie wyobraźni i twórczego działania,
- wdrażanie do pracy w grupie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
- zna gatunki zwierząt,
- potrafi rozróżnić zwierzęta domowe od dziko żyjących,
- zna podstawowe potrzeby zwierząt,
- zna sposoby opieki nad zwierzętami domowymi oraz dziko żyjącymi,
- zna podstawowe sygnały języka zwierząt,
- potrafi odpowiednio interpretować zachowania zwierząt,
- potrafi z szacunkiem i empatią odnosić się do zwierząt,
- potrafi zachować środki bezpieczeństwa w kontakcie ze zwierzętami.
Materiały:
- książka z serii pt. „Misia i jej mali pacjenci” Anieli Cholewińskiej-Szkolik,
- tablica interaktywna,
- karty z wizerunkami zwierząt.
Przebieg zajęć:
Wprowadzenie:
Prowadzący wita się z grupą i zaprasza wszystkie dzieci do wysłuchania fragmentu książki
z serii pt. „Misia i jej mali przyjaciele”.
Część właściwa:
- Na tablicy interaktywnej dzieci rozwiązują quiz typu memory. Dzieci mają za zadanie znaleźć pasujące pary zwierząt domowych i dzikich. Każdy uczestnik, który znajdzie pasującą parę jest proszony o krótką charakterystykę danego gatunku: jak nazywa się dane zwierzę, gdzie występuje, czym się żywi.
- Prowadzący wraz z dziećmi zastanawiają się wspólnie nad różnymi sytuacjami związanymi z obecnością zwierząt w naszym otoczeniu:
- Jak dane zwierzę może się czuć i jak może zareagować, gdy np. niespodziewanie dotkniemy zwierzęcia lub zajdziemy je od tyłu?
- Jak zwierzęta komunikują swoje nastroje, np. pies obnaża zęby, kot mruczy, chomik gryzie pręty w klatce?
- Jak się zachowuje zwierzę domowe gdy jest chore i jak można mu pomóc?
- Jak zachowuje się dzikie zwierzę gdy jest ranne i/lub chore i jak można mu pomóc?
- Prowadzący dzieli uczestników na cztery grupy. Każda z nich losuje kartoniki
z wizerunkami zwierząt:
- kot ze zjeżoną sierścią,
- bocian ze złamanym skrzydłem,
- pies z podkulonym ogonem,
- mysz gryząca pręty klatki.
Każda grupa ma za zadanie wymyślić krótką historię, tłumaczącą co mogło spowodować taki a nie inny stan danego zwierzęcia oraz sposób w jaki moglibyśmy mu pomóc.
- Każda grupa przedstawia swoją wymyśloną historię pozostałym uczestnikom.
Zakończenie:
Prowadzący w kilku krótkich zdaniach podsumowuje zajęcia, zwracając szczególną uwagę na to jak ważne jest właściwe zrozumienie komunikatów wysyłanych przez zwierzęta oraz jak ważne jest pamiętanie o własnym bezpieczeństwie.
Opracowała:
Joanna Jaskólska, Miejska Biblioteka Publiczna w Białej Podlaskiej,
Barwna Multimedialna Biblioteka dla Dzieci i Młodzieży
Konspekt nadesłany na konkurs.
Najnowsze komentarze