Autor: Joanna Chojnacka
Bibliotekarz z Miejskiej Biblioteki Publicznej w Tomaszowie Mazowieckim
Zwierzęta, przyjaciele dzieci i dorosłych. Konspekt lekcji bibliotecznej dla klasy I szkoły podstawowej
Cel ogólny:
- Poznanie zwierząt domowych i leśnych.
- Zapoznanie najmłodszych z serią książek: „Misia i jej mali pacjenci” – „Weterynarz z Lipowej Kliniki” oraz „Niespodziewani goście” Anieli Cholewińskiej-Szkolik.
- Rozbudzenie wyobraźni oraz współdziałanie w grupie.
- Konstruowanie własnej wypowiedzi na temat zwierząt i opieki nad nimi.
Cele operacyjne :
- Uczeń zna zwierzęta domowe: psa, kota, królika, świnkę morską, kanarka.
- Uczeń zna zwierzęta leśnie: sarnę, jelenia, zająca, jeża.
- Uczeń zna potrzeby tych zwierząt oraz warunki ich życia.
- Uczeń wie, że decyzja o adopcji zwierzęcia musi być przemyślana.
- Uczeń wie, że nie wszyscy właściciele zwierząt dobrze je traktują.
- Uczeń wie, jak należy się zwierzętami opiekować.
- Uczeń uczestniczy w przygotowaniu scenek teatralnych.
- Uczeń przedstawia scenkę teatralną swoim rówieśnikom.
Metody nauczania:
- Metody aktywizujące: pogadanka, „burza mózgów”, metoda inscenizacji
Środki dydaktyczne:
- Tablica suchościeralna – flipchart
- Seria książek: „Misia i jej mali pacjenci” – „Weterynarz z Lipowej Kliniki” oraz „Niespodziewani goście” Anieli Cholewińskiej-Szkolik
- Ilustracje z Internetu, książek i czasopism
Formy pracy:
- Praca indywidualna
- Praca w grupie
Czas lekcji: 45 minut
Przebieg lekcji:
I Czynności organizacyjno – porządkowe.
- Bibliotekarz wita się z uczniami. 2. Krótka prezentacja biblioteki. (2 minuty)
Drogie Dzieci, znajdujecie się w Oddziale dla Dzieci i Młodzieży Miejskiej Biblioteki Publicznej w Tomaszowie. Jest to miejsce stworzone specjalnie dla Was, młodego czytelnika. Biblioteka mieści się w zabytkowej kamienicy rodziny Knothe, zbudowanej w trzeciej dekadzie XIX wieku przy pl. Kościuszki 18. Oprócz wypożyczalni i czytelni posiadamy Pokój Bajek, miejsce do zabaw, odrabiania lekcji, w którym się znajdujecie.
II Przebieg lekcji. Przedstawienie uczniom celów lekcji. (1 minuta)
- Krótkie wprowadzenie do tematu oraz podanie tematu lekcji. (2 minuty)
Temat dzisiejszego spotkania brzmi: Zwierzęta, przyjaciele dzieci i dorosłych.
Zwierzęta mogą stać się naszymi wiernymi powiernikami. Zarówno dorośli, jak i dzieci zachwycają się przeróżnymi czworonogami. Często psy, koty, konie stają się naszymi najlepszymi przyjaciółmi. Jednak nie wszystkie zwierzęta mają dom, w schroniskach znajdują się różne zwierzęta, które straciły schronienie, bądź nigdy go nie miały.
- Bibliotekarz na tablicy pokazuje ilustracje zwierząt domowych i leśnych. (2 minuty), załącznik 1
- Bibliotekarz prosi uczniów, aby spróbowali podzielić na dwie wyżej wymienione kategorie. (3 minuty)
- Bibliotekarz mówi, co wyróżnia zwierzęta domowe od leśnych. (1 minuta)
Zwierzęta domowe to takie, które trzymają ludzie w swoich domach, by mieć zwierzęcego przyjaciela. Do zwierząt domowych zaliczamy: psy, koty, świnki morskie, rybki, szynszyle, króliki, kanarki, papugi itp.
Zwierzęta leśne, które możemy spotkać na leśnych ścieżkach, np. dziki, wilki, sarny, jelenie, zające czy jeże.
- Bibliotekarz opowiada o środowisku życia tych zwierząt. (4 minuty)
Zwierzęta leśne żyją w lasach, w tym miejscu szukają pożywienia. Kiedy zbliża się noc, te zwierzęta, które prowadzą dzienny tryb życia, szukają miejsc do spoczynku. W lasach żyją też te zwierzęta, które, kiedy jest ciemno, zaczynają polować. Świat zwierząt jest niezwykle ciekawy itp.
Natomiast zwierzęta domowe są zależne od swoich właścicieli, dlatego powinniśmy o nie dbać. Podawać jedzenie o kreślonych porach, pamiętać o podawaniu świeżej wody, o wizytach kontrolnych w poradni weterynaryjnej. Jeśli dane zwierzę potrzebuje również chwil zabawy, to je mu trzeba zapewnić.
- Bibliotekarz zapoznaje dzieci z serią książek: „Misia jej mali pacjenci” – „Weterynarz z Lipowej Kliniki” oraz „Nieodziewani goście” Anieli Cholewińskiej-Szkolik. (2 minuty)
- Bibliotekarz czyta fragment wybranej książki „Nieodziewani goście” Anieli Cholewińskiej-Szkolik. (2 minuty), załącznik nr 2
- Nauczyciel prosi uczniów, aby podzielili się na grupy, maksymalnie 4 -osobowe i zastanowili się nad tym, jak można pomóc chorym zwierzątkom, obrazki pomocnicze. Zakładamy na lekcji bibliotecznej, naśladując „Lipową Klinikę” – „Klinikę Małych Czytelników”. (3 minuty), załącznik 3
- Bibliotekarz prosi, aby zaprezentowali się na forum grupy. (4 minut)
- Bibliotekarz prosi, aby wylosowali obrazek zwierzątka, które trafi do „Kliniki Małych Czytelników”. (1 minuta) załącznik 4
- Bibliotekarz czyta krótkie teksty swojego autorstwa, dzieci wcielają się w dane zwierzątko, wylosowane dla swojej grupy, naśladują jego głos, jak się porusza, jego schorzenie, przypadłość. (15 minut) załącznik 5
- Ewaluacja
Metody ewaluacji. Bibliotekarz pyta dzieci i prosi, by dokończyły zdania:
Lekcja była …………..
Najlepiej zapamiętałem ……………..
Muszę popracować nad………………
( 2 minuty)
- Bibliotekarz żegna się z uczniami. (1 minuta)
Załączniki:
Nr 1
źródło: https://pixabay.com/pl/
Nr 2. http://www.zielonasowa.pl/_pliki_/fragment/11000/9788380733633a.pdf
Nr 3. Schronisko, fundacje pomagające zwierzętom
Rys. 1 „Lipowa Klinika” dla zwierząt, gdzie weterynarz Misia pomaga swoim małym pacjentom.
Rys. 2 Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt w Tomaszowie Mazowieckim, gdzie opuszczone zwierzęta znajdują schronienie.
Rys. 3 Fundacja „Amicus Canis” – Fundacja na Rzecz Zwierząt Skrzywdzonych. Niesie pomoc zwierzętom skrzywdzonym i porzuconym, w szczególności poprzez umieszczanie ich w schroniskach, hotelach oraz domach tymczasowych.
Nr 4 szynszyla, kanarek, pies (berneński pies pasterski), sowa, wiewiórka,
źródło: https://pixabay.com/pl/
Nr 5.
1. Na progu „Kliniki Małych Czytelników” ktoś zostawił pudełko, a w nim puchatą kulkę. To szynszyla. Puchata kulka jest bardzo głodna. Z zaciekawieniem czeka, jak dostanie coś do jedzenia.
(Dzieci udają zaciekawienie, masują się po brzuchu, pokazują, że są bardzo głodne)
2. Właściciel „Kliniki Małych Czytelników” przynosi porzuconego kanarka, widać, że ma chore skrzydełko. Ptak chciałby pofrunąć, ale nie może.
(Dzieci próbują wzbić się w powietrze, ale upadają)
3. Do „Kliniki Małych Czytelników” pani przyprowadza pięknego psa. Jest puchaty, duży. Ale widać, że się bardzo boi. Jeszcze w oddali słychać burzę. Piesek bardzo boi się hałasu, trzęsie się ze strachu.
(Dzieci kulą się, dygoczą ze strachu)
4. „Klinika Małych Czytelników” zyskuje kolejnego pacjenta. Do lekarza weterynarii trafia sowa. Ma chorą nóżkę. Tęskni za wolnością i lasem.
(Dzieci skaczą na jednej nodze, robią wielkie, „sowie” oczy)
5. Piękny, rudy ogon, który powinien zdobić małą wiewiórkę, owinięty został w „Klinice Małych Czytelników” bandażem. Zwierzątko jest niepewne, jednak wygląda smakołyków: pysznych orzechów.
(Dzieci udają, że mają chore ogonki)