„Opowieści z zielonego parku” K. Wychowaniec – bajka kamishibai.
Czas realizacji: 90 min.
Cel główny: Uczeń doskonali sprawność analizy i interpretacji tekstów kultury (tekst literacki/obraz), czyta teksty literackie odpowiadające jego rozwojowi emocjonalnemu oraz społecznemu, jest wrażliwy na piękno natury, czuje się odpowiedzialny za otaczające go zwierzęta, dostrzega konieczność ochrony przyrody.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- zapoznaje się z teatrzykiem kamishibai (uwrażliwiającym na piękno natury, uczącym odpowiedzialności za otaczające nas zwierzęta),
- pracuje z tekstem literackim na temat ochrony roślin i zwierząt,
- wyraża swoje zdanie i uzasadnia je,
- współpracuje w grupie,
- pisze tekst o tematyce ekologicznej, ilustruje go,
- dba o poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną.
Metody:
- teatrzyk kamishibai,
- praca z tekstem,
- metoda sztafety,
- praktyka literacka,
- praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
- teatrzyk kamishibai,
- bajka „Opowieści z zielonego parku” K. Wychowaniec,
- kartki A3.
Przebieg lekcji:
- Zapoznanie uczniów z teatrzykiem kamishibai – ekologiczną bajką „Opowieści z zielonego parku” K. Wychowaniec.
- Uczniowie wyrażają swoje zdanie na temat omawianego utworu i uzasadniają je. Określają czas i miejsce akcji (bliżej nieokreślone, co podkreśla uniwersalność opowieści, aktualność tematyki) oraz najważniejsze wydarzenia (metoda sztafety).
- Na tablicy i w zeszytach powstaje diagram, na którym uczniowie rysują głównego bohatera (musza go najpierw odnaleźć) i wpisują zwierzęta, które mieszkały na drzewie (wg kolejności podanej w tekście).
- Następnie uczniowie tworzą tabelę i wpisują do niej cechy/wygląd parku przed i po zachodzących w nim zmianach (ze szczególnym uwzględnienie mieszkających tam zwierząt). Pod tabelką wypisują natomiast działania, które cofnęły zmiany zachodzące w parku (są to zarazem uniwersalne sposoby na ochronę przyrody).
- Zwrócenie uwagi przez nauczyciela na ilustracje tekstu, które stają się stopniowo coraz bardziej szare (wraz ze zwiększającym się zanieczyszczeniem środowiska naturalnego).
- Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda grupa przygotowuje własny tekst o tematyce ekologicznej (z bohaterami ze świata zwierząt), ilustruje go i prezentuje na forum klasy. W zależności od zaangażowania i możliwości klasy może to być również bajka kamishibai – wtedy będzie wystawiana w teatrzyku.
Konspekt podesłany przez na konkurs przez Panią A.Kocur