Temat: Przyjaciel zwierząt

Cele ogólne:

  • rozwijanie kompetencji językowych,
  • rozwijanie zdolności poznawczych,
  • rozwijanie umiejętności koncentracji,
  • wdrażanie do pracy w grupie,
  • rozwijanie kompetencji społecznych,
  • rozwijanie koordynacji ruchowej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Zna potrzeby zwierząt i sposoby opieki nad nimi,
  • Ma poczucie odpowiedzialności za warunki życia psów i kotów,
  • Poznaje różne rasy psów i kotów i ich charakterystyczne cechy,
  • Zna zwierzęta domowe: psa, kota, chomika, świnkę morską, królika,
  • Zna sposoby odżywiania się zwierząt domowych,
  • Wie, z czym związana jest decyzja o przyjęciu zwierzaka do domu,
  • Umie dostrzegać i oceniać złe traktowania zwierząt przez ludzi.

Materiały:

  • opowiadanie pt. “Misia i jej mali pacjenci” Anieli Cholewińskiej-Szkolik,
  • multimedialna Encyklopedia Wiem 2004,
  • projektor,
  • karty z wizerunkami zwierząt domowych,
  • gra typu memory oparta na rasach psów.

 

Przebieg zajęć:

 

Wprowadzenie:

Prowadzący wita się z dziećmi i zaprasza je do wysłuchania bajki “Misia i jej mali pacjenci”.

Część właściwa:
  1. Wyjaśnienie pojęcia “zwierzęta domowe” i poznanie ich przedstawicieli:
  • Czym są “zwierzęta domowe”?
  • Jakie znacie zwierzęta domowe? (kot, pies, papuga, chomik, świnka morska, papuga, królik)
  1. O czym musimy pamiętać decydując się na adopcję zwierzaka?
    a) Zwierzę to żywa istota, nie jest zabawką, trzeba mieć odpowiedni warunki, by je przyjąć. Konieczna jest również zgoda rodziców.
    b) Obowiązki: zwierzątko trzeba karmić, sprzątać po nim, wyprowadzać na spacer, nie wolno go wyrzucić, gdy się znudzi.
  • Czego potrzebują zwierzęta?
  • Czym żywią się małe pieski i kotki?
  • Co jedzą dorosłe psy i koty?
  1. Cechy fizyczne zwierząt:
  • Jak zbudowany jest pies, a jak kot?
  • Jakie cechy wspólne mają te zwierzęta?
  • Czym różnią się od siebie?
  1. Rasy psów:
    a) Wyróżnia się rasy obronne, myśliwskie, pasterskie, stróżujące, pociągowe, a także psy pokojowe.
    b) Grupę ras pokojowych tworzą głównie psy o niewielkich rozmiarach ciała, wyhodowane jako zwierzęta do towarzystwa, np. yorkshire terrier, chichuahua, pekińczyk, papilion, mops, maltańczyk.
    Pokaz niektórych ras psów – pokaz zdjęć, projekcja filmu z wykorzystaniem “Multimedialnej Encyklopedii Wiem 2004, wysłuchanie odgłosów: YORK, PEKIŃCZYK, MALTAŃCZYK, MOPS, CHICHUAHUA.
  2. Zabawa I: gra typu memory oparta na rasach psów.

 

Zakończenie:

Zabawa II: kalambury. Dzieci po kolei losują kartoniki z wizerunkami omówionych zwierząt. Ich zadaniem jest pokazać, co lubi dane zwierzę, a reszta grupy zgaduje, co to za zwierzę.