Temat: Przyjaciel zwierząt
Cele ogólne:
- rozwijanie kompetencji językowych,
- rozwijanie zdolności poznawczych,
- rozwijanie umiejętności koncentracji,
- wdrażanie do pracy w grupie,
- rozwijanie kompetencji społecznych,
- rozwijanie koordynacji ruchowej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
- Zna potrzeby zwierząt i sposoby opieki nad nimi,
- Ma poczucie odpowiedzialności za warunki życia psów i kotów,
- Poznaje różne rasy psów i kotów i ich charakterystyczne cechy,
- Zna zwierzęta domowe: psa, kota, chomika, świnkę morską, królika,
- Zna sposoby odżywiania się zwierząt domowych,
- Wie, z czym związana jest decyzja o przyjęciu zwierzaka do domu,
- Umie dostrzegać i oceniać złe traktowania zwierząt przez ludzi.
Materiały:
- opowiadanie pt. “Misia i jej mali pacjenci” Anieli Cholewińskiej-Szkolik,
- multimedialna Encyklopedia Wiem 2004,
- projektor,
- karty z wizerunkami zwierząt domowych,
- gra typu memory oparta na rasach psów.
Przebieg zajęć:
Wprowadzenie:
Prowadzący wita się z dziećmi i zaprasza je do wysłuchania bajki “Misia i jej mali pacjenci”.
Część właściwa:
- Wyjaśnienie pojęcia “zwierzęta domowe” i poznanie ich przedstawicieli:
- Czym są “zwierzęta domowe”?
- Jakie znacie zwierzęta domowe? (kot, pies, papuga, chomik, świnka morska, papuga, królik)
- O czym musimy pamiętać decydując się na adopcję zwierzaka?
a) Zwierzę to żywa istota, nie jest zabawką, trzeba mieć odpowiedni warunki, by je przyjąć. Konieczna jest również zgoda rodziców.
b) Obowiązki: zwierzątko trzeba karmić, sprzątać po nim, wyprowadzać na spacer, nie wolno go wyrzucić, gdy się znudzi.
- Czego potrzebują zwierzęta?
- Czym żywią się małe pieski i kotki?
- Co jedzą dorosłe psy i koty?
- Cechy fizyczne zwierząt:
- Jak zbudowany jest pies, a jak kot?
- Jakie cechy wspólne mają te zwierzęta?
- Czym różnią się od siebie?
- Rasy psów:
a) Wyróżnia się rasy obronne, myśliwskie, pasterskie, stróżujące, pociągowe, a także psy pokojowe.
b) Grupę ras pokojowych tworzą głównie psy o niewielkich rozmiarach ciała, wyhodowane jako zwierzęta do towarzystwa, np. yorkshire terrier, chichuahua, pekińczyk, papilion, mops, maltańczyk.
Pokaz niektórych ras psów – pokaz zdjęć, projekcja filmu z wykorzystaniem “Multimedialnej Encyklopedii Wiem 2004, wysłuchanie odgłosów: YORK, PEKIŃCZYK, MALTAŃCZYK, MOPS, CHICHUAHUA. - Zabawa I: gra typu memory oparta na rasach psów.
Zakończenie:
Zabawa II: kalambury. Dzieci po kolei losują kartoniki z wizerunkami omówionych zwierząt. Ich zadaniem jest pokazać, co lubi dane zwierzę, a reszta grupy zgaduje, co to za zwierzę.