Temat: Misia i świat zwierząt
Cele ogólne:
- rozwijanie zdolności manualnych,
- rozwijanie kompetencji językowych,
- wdrażanie do pracy w grupie,
- rozwijanie zdolności ruchowych,
- rozwijanie umiejętności analizy i syntezy.
Cele operacyjne :
Uczeń:
- potrafi rozpoznawać zwierzęta,
- potrafi odróżnić zwierzęta domowe od gospodarskich i dzikich,
- potrafi porównywać zwierzęta, szukać podobieństw i różnic,
- oswaja się z obcowaniem ze zwierzętami,
- uczy się szanować zwierzęta,
- przy pomocy rodziców, potrafi stworzyć album i zebrać do niego materiały.
Materiały:
- książki z serii „Misia i jej mali pacjenci” Anieli Cholewińskiej-Szkolik,
- materiały plastyczne: klej, nożyczki, taśma klejąca, kredki, pisaki, kreda,
- obrazki przedstawiające zwierzęta.
Przebieg zajęć:
Wprowadzenie:
Nauczyciel pyta dzieci, jakie zwierzęta widziały ostatnio podczas spaceru/ wyjazdu na wieś/ wyprawy do lasu.
Część właściwa:
Zagadki – nauczyciel czyta krótkie wierszowane zagadki, a dzieci zgadują, jakie zwierzę ma na myśli nauczyciel. Każde zwierzątko nauczyciel ilustruje obrazkiem, który umieszcza na tablicy.
Nauczyciel tłumaczy dzieciom, czym różnią się zwierzęta domowe od gospodarskich czy leśnych. Wspólnie z dziećmi układa obrazki na tablicy przyporządkowując zwierzęta do danych kategorii.
Pierwszy album – nauczyciel dzieli klasę na grupy 4-osobowe. Rozdaje kartki, klej, taśmę, nożyczki oraz obrazki zwierząt. Dzieci mają za zadanie stworzyć mini album, w którym znajdują się obrazki oraz podpisy.
Nauczyciel zachęca dzieci do stworzenia podobnego albumu w domu, przy pomocy rodziców. Dzieci mają tam umieszczać obrazki/ zdjęcia zwierząt, które widzą podczas spacerów czy wycieczek. Zachęca, by dzieci zbierały o nich informacje i uzupełniały o nie wpisy w albumie.
Zakończenie:
Nauczyciel czyta dzieciom fragment książki „Misia i jej mali pacjenci” pt. „Wizyta na wsi”. Zwraca uwagę, że niezależnie od tego, do jakiej kategorii należy dane zwierzątko, należy się odnosić do niego z szacunkiem.